3 tips om bewuster kerst te vieren

24 december 2014

Het is bijna zover, de kerstdagen staan voor de deur. Twee of misschien wel drie dagen van heerlijk eten en drinken, warmte, gezelligheid, vrienden en familie… toch? Of zijn het twee of misschien wel drie dagen van snaaien, teveel eten en drinken en een schuldgevoel achteraf?

Ondanks dat je doorgaans bewust eet en drinkt, let op de kleintjes en grens kunt houden, lijkt het wel of dat met kerst los is. Je eet veel meer dan je zou willen of je neemt net een (paar) glas(zen ) teveel. Onder invloed van familieleden en vrienden lijkt het moeilijker je in te houden dan normaal. Na de feestdagen voel je je moe, futloos en kun je weer helemaal opnieuw beginnen met je lijn. Hoe zorg je er nou voor dat je een gezellige en warme kerst hebt, zonder dat je bewustzijn en lichaam er al te zeer door geschaad worden?

christmas-513471_1920

Drie tips voor een bewuste kerst:

  1. Bepaal richting: Het kerstfeest gaat niet om overvloedig eten en drinken, het gaat om samenzijn en genieten. Veel eten en drinken doe je om een gevoel van voldoening te ervaren, een intens gevoel van tevredenheid en liefde dat van oudsher bij de kerst hoort. Dat gevoel kun je natuurlijk ook op andere manieren ervaren, sterker nog, dat is de oorspronkelijke bedoeling. Tevredenheid en liefde mogen uit het samenzijn met geliefden komen, uit mooie gesprekken, uit een moment van gedeelde vreugde of verdriet, uit simpelweg samen ZIJN. Richt je voor dat gevoel van voldoening op andere zaken dan eten en drinken. Richt je bijvoorbeeld op de kwaliteit van je gesprekken, op hoe geïnspireerd je je voelt en op wat je kunt doen voor anderen. Ben je bewust van hoe rijk en gelukkig je bent dat je tijdens deze bijzondere dagen samen met de mensen van wie je houd mag zijn en geniet.
  2. Bewust innemen en bewegen: Bedenk van te voren wat je ongeveer gaat innemen en eet en drink alleen wat je echt lekker vindt. Alles wat met snaaien te maken heeft ga je uit de weg. Besef dat eten ongeveer 10 minuten nodig heeft om van je mond naar je maag te gaan. Eet geduldig en als je wat extra wilt opscheppen, wacht dan even tot je eten gezakt is om je verzadiging te ervaren. Minimaliseer alcohol, suiker, chips, vettigheden en andere verslavende dikmakers en kies zo gezond mogelijk. Drink veel water tussendoor. 1: omdat het je maag vult, 2: omdat het alcohol verdunt en een kater voorkomt. Zorg daarbij dat je elke kerstdag voldoende beweging hebt. Wandel, doe yoga, loop hard of druk je op. Als je wandelt, doe dat dan minimaal een uur, hardlopen een half uurtje. De buitenlucht zal je goed doen. Ook een half uurtje mediteren elke dag is een aanrader, dit zal je helpen balans te houden.
  3. Dankbaar zijn en delen: Het is geenszins normaal om kerst te vieren zoals het merendeel van de Nederlanders dat doet. Dit voorrecht is voorbehouden aan een paar miljard mensen op deze planeet het merendeel van de 7 miljard wereldburgers leeft in betrekkelijke of extreme armoede en kan zich geen overvloedig kerstmaal veroorloven. Laat staan 2 dagen van overvloedig eten en drinken. Ook in Nederland zijn er steeds meer mensen die deze kerst niet zo zullen vieren als jij. Wellicht kan dit je inspireren om 1: een gevoel van dankbaarheid te cultiveren dat je helpt jouw eigen kerst en dat van je geliefden te intensiveren, 2: om liefdevolle wensen te sturen naar die mensen die geen kerstovervloed kennen en erbij stil te staan dat ze er zijn. 3: daadwerkelijk bij te dragen aan de kerstvreugde van mensen die het minder hebben door bijvoorbeeld een volle tas boodschappen te bezorgen bij een gezin in nood, een kerst diner in een restaurant te betalen voor een ouder stel of op wat voor manier dan ook iets te geven aan mensen die het kunnen gebruiken.

Ik wens je een heerlijk en bewust kerstfeest toe met al je geliefden.

 

Deel dit!

Een bericht schrijven

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.