9 principes om een jetlag te voorkomen

17 augustus 2016

Jetlags hoeven niet zo erg te zijn

De vakantietijd is bijna voorbij. Mensen keren na vaak heerlijke ontspannen weken weer terug naar huis. Een deel per caravan, een deel per vliegtuig. Heel veel mensen in deze laatste groep klagen over een jetlag.

Wat is dat eigenlijk? Volgens Wikipedia is een jetlag een verstoring van het slaap-waakritme die optreedt wanneer iemand in een korte tijd naar een plaats op aarde gaat waar het volgens de plaatselijke tijd substantieel vroeger of later is dan op de plaats van vertrek.

Jet staat voor straalvliegtuig en lag voor achterlopen. Hoe meer tijdzones overbrugd worden, hoe langer de symptomen aan kunnen houden. Symptomen kunnen zijn:

– Vermoeidheid, die een dag of vijf kan aanhouden
– Desoriëntatie
– Dehydratie
– Minder eetlust of juist meer op gekke momenten
– Diarree, grieperig voelen
– Slaapstoornissen

Twee weken geleden vloog ik naar Singapore om training te geven bij een organisatie aldaar.

Ik vloog zaterdagnacht vanaf Schiphol, landde zondagmiddag na een vlucht van 11 uur. Had daar een voorbespreking met mijn collega trainer. Heb ’s avonds in de hotelgym gesport.

Maandagochtend liep ik hard en de rest van de dag gaf ik dag 1 van de training aan 100 deelnemers.

Maandagavond gaf ik een lezing in een ander deel van de stad.

Dinsdag gaf ik dag 2 van de training.

Dinsdagavond sportte ik en diezelfde nacht vertrok ik terug naar Nederland waar ik ’s ochtends vroeg landde na een vlucht van 13 uur.

Die dag had ik papadag, de donderdag en vrijdag heb ik gewerkt op kantoor en afspraken.

Zaterdagmiddag voelde ik vermoeidheid en ben ik een uurtje gaan slapen. En zondag ochtend kon ik wat uitslapen, maar had ik verder een normale dag.

Maar… waar was de jetlag dan?

Jetlags zitten voor 80% in je hoofd!

Ik zeg dit niet om mezelf op de borst te kloppen, maar om je te inspireren.

Reizen betekent niet achterover hangen en ontspannen. De meeste mensen laten zich gaan als ze in een vliegtuig stappen. Wijntje bij het eten, ongezond vliegtuigvoer, veel films kijken en te lang wakker blijven.

Zonder jetlag reizen is werken. Jezelf mentaal en fysiek in optimale staat houden zodat je zonder nadelige gevolgen aan de andere kant komt. Het vraagt wijsheid en discipline om jetlagvrij te vliegen.

Eigenlijk heb ik nooit echt een jetlag. Dat komt door de negen principes die ik heb ontwikkeld om een jetlag te voorkomen. Ik deel ze graag met je:

1. Zorg ervoor dat je sport voor het reizen, tijdens je trip/ vakantie en na het reizen. Zo hou je je lichaam in optimale staat.

2. Hetzelfde geldt voor yogaoefeningen, hoeft echt geen uur les te zijn, tien minuten per dag is prima.

3. Meditatie helpt je geest te ontspannen en bevordert flexibiliteit en veerkracht. Mediteer daarom altijd op reis/ trip/ vakantiedagen.

4. Alcohol is funest tijdens het reizen. Je lichaam heeft het al zwaar en krijgt het nog veel zwaarder als het ook alcohol moet verwerken. Als je gegarandeerd een jetlag wilt, drink dan alcohol voor, tijdens of na je vlucht.

5. Kijk niet teveel films. Eigenlijk is 2 per vlucht de absolute max. Daarna mag het media station uit. Het kost je hersenen veel energie al die informatie te verwerken.

6. Neem een (lege) bidon mee en vraag het cabinepersoneel deze bij elke service en zo vaak mogelijk tussendoor te vullen. Zorg dat je veel water drinkt en neem een plaats bij het gangpad ten behoeve van je verhoogd wc gebruik. Zo spoel je je lichaam door en voorkom je dehydratie. Let wel op je grens, teveel water is ook niet goed.

7. Eet regelmatig en gezond, je lichaam moet werken. Geef het goede voedingsstoffen, neem eigen eten mee. Noten, appels, bananen. En eet op je eigen tijden.

8. Beweeg aan boord. Loop zo nu en dan even rond, doe de oefeningen die de meeste in flight systemen aanbieden of bedenk zelf bewegingen om je bloedstroom op gang te houden. Zitten is het nieuwe roken zegt Erik Scherder en dat geldt zeker voor lange vluchten.

En de belangrijkste:

9. Stel je horloge bij vertrek in op de tijdzone waar je naar onderweg bent. Denk vervolgens niet aan de tijd in het land waar je vandaan komt. Dwing je hersenen te geloven dat er geen tijdsverschil is. Je gaat slapen aan boord en vertelt je hersenen dat het ochtend is als je wakker wordt. Zorg dat je 6 tot 8 uur slaap hebt.

Door de meditatie is je geest zo veerkrachtig dat de overgang vlekkeloos kan zijn. Als je per ongeluk aan de tijd in je vertrekland denkt, overtuig je brein er dan van dat dat een vergissing was en dat de tijd zo is als in het land van bestemming. Voor je hersenen is er geen sprake van tijdsverschil als jij net doet alsof er geen tijdsverschil is.

Als je de bovenstaande principes volgt, is het niet 100% zeker dat je meteen geen jetlag meer hebt. Het heeft mij ook even gekost jetlagvrij te reizen. Oefen ermee en pas ze keer op keer toe, net zolang tot je ontdekt dat de jetlag in je hoofd zit.

Heel veel succes en reisplezier!

Licht leven, Robert Bridgeman

Deel dit!

Een bericht schrijven

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.