Goede voornemens; 8 stappen om ze waar te maken!

6 januari 2015

39% van de Nederlanders maakt elk jaar goede voornemens (bron: TNS NIPO). We willen graag dingen anders doen, ander gedrag inprogrammeren om andere resultaten te behalen in ons leven en zodoende meer geluk en levensvreugde te ervaren. Ondanks de gedisciplineerde vaart waarmee de meeste mensen aan goede voornemens beginnen, geven velen hun voornemens binnen enkele weken weer op en zijn weer terug bij af. Zo schat de Stichting Volksgezondheid en Roken dat slechts 12% van de stoppers het vol houdt. Ook de afvallers maken geen indruk. Volgens het ING Economisch Bureau was maar liefst 95% van hen vrij snel weer even zwaar of zwaarder dan op 1 januari. (Heatherton, Mahamedi, Striepe et al., 1997)

De meeste mensen hebben vergelijkbare goede voornemens: afvallen, minder druk maken, meer sporten of zuiniger met geld omgaan. Hieronder een tweetal overzichten van de meest populaire goede voornemens:

Goede voornemens BM

Goede voornemens

 

 

 

 

 

 

 

 

De kans is groot dat wanneer jij dit leest ook jij één van de 39% bent die dit jaar aan zichzelf wil werken. Belangrijk dan eerst de valkuilen te leren kennen. Waarom gaat het zo vaak mis met die goede voornemens? 6 valkuilen die voor je liggen:

1. Je wilt niet echt veranderen: Mentaal wil je wel afvallen, stoppen met roken of minder stress, maar emotioneel wil je lekker eten, roken en hard werken. Je weet dat het beter voor je is op lange termijn, terwijl je hersenen focussen op korte termijn genotsprikkels en korte termijn pijnprikkels proberen te vermijden. Het is belangrijk dat je met dit pijn-genot-principe leert werken
2. Uitputtelijke wilskracht (Muraven, Baumeister & Tice, 1999): Je probeert te veranderen op wilskracht en discipline, deze zijn echter per definitie tijdelijk en uitputtelijk. Het gaat erom dat je werkelijk gemotiveerd bent. Motivatie en inspiratie helpen je een nieuwe gewoonte in te programmeren en je doel te bereiken op lange termijn
3. Je werkt niet aan je oude gewoonten. Wanneer je nieuwe gewoonten in programmeert is het belangrijk de oude te erkennen en uit te programmeren. Dit doe je door bewustwording. Gewoonten komen voor uit je onderbewustzijn. Door bewust te worden van je gewoonten kun je ze omzetten. Dit vraagt inzet en de moed je zelf onder ogen te zien. Meditatie helpt hierbij.
4. Negatieve omschrijving werkt niet: Bij het goede voornemens stellen zeggen de meeste mensen wat ze niet willen. De kunst is juist om te omschrijven wat je wel wilt en dat zo helder mogelijk aan je hersenen en onderbewustzijn te communiceren door visualisatie. Zeg bijvoorbeeld dat je fit en atletisch wilt zijn in plaats van dat je wilt afvallen. Of dat je ontspannen wilt zijn in plaats van dat je minder stress wilt ervaren.
5. Te hoge doelen: Heel vaak worden te hoge doelen gesteld. De frustratie en verbittering als je deze dan niet behaald is zo groot dat je kans loopt verder terug te vallen dan je was. Stel een doel dan ook altijd in 2 levels. Top en bodem niveau. Richt op de top en wees tevreden met de bodem.
6. Je hebt geen goede strategie: Zonder strategie doe je maar wat. Je hebt een idee van welke kant je op wilt. Mensen zijn van nature lui (energie besparend) en genot zoekend. Als je brein geen werkelijk goede motivatie ziet voor een nieuw gedrag gaat er niets veranderen.

Okay, nu weet je waar het misgaat. De volgende stap is een goede strategie om ervoor te zorgen dat je de nieuwe voornemens werkelijkheid gaan worden. Ga hierbij verder dan alleen het bedenken van goede voornemens, maar stel jezelf doelen voor het nieuwe jaar. Iets dat je jezelf voorneemt, heeft beperkte kans van slagen. Een doel is iets waar je naartoe kunt bewegen. Waarom doelen belangrijk zijn? Omdat je zonder doelen stuurloos bent, je wappert van links naar rechts en bent gevoelig voor wat anderen je zeggen. Als jij niet helder hebt waar je naartoe wilt, gaan anderen dat voor je bepalen.

Doelen stellen en ergens naartoe willen bewegen betekent niet dat je nu niet goed bent zoals je bent. Het heeft te maken met het gebruiken van je potentieel. Dat heb je al, alleen ben je je daar nog niet bewust van. Bij doelen stellen is het essentieel dat ze vanuit je hart komen en niet vanuit je hoofd. Je zult merken dat het volgen van doelen waar je werkelijk passie voor voelt (en niet de verstandige doelen) je in een flow brengen en een enorm gevoel van welzijn en vreugde met zich mee brengen. De onderstaande strategie is doordacht en beproeft binnen Bridgeman. In verschillende vormen hebben een paar honderd mensen inmiddels met deze strategie hun doelen bereikt.

8 stappen om je doelen te bereiken:

1. Zoek steun voor het behalen van je doelen: Vertel je omgeving dat je doelen hebt gesteld en leg uit dat het vallen en opstaan zal worden. Vraag ze je te motiveren wanneer het tegenzit. De meest optimale begeleiding is een buddy. Iemand waar je het samen mee doet en die door jou gemotiveerd wordt zijn of haar doelen te bereiken. Je kunt wekelijks tot dagelijks contact hebben en elkaar motiveren, door moeilijke perioden helpen en successen vieren samen.
2. Manage je doelen in “afdelingen”: Net als dat bedrijven niet als 1 geheel gemanaged worden, maar in afdelingen, kun je ook je leven in afdelingen managen. Je maakt je even daarmee een stuk overzichtelijker. Deel je doelen daarom in 9 levensgebieden. Namelijk: 1. Persoonlijke groei (karakter, gedrag, uiterlijke kenmerken), 2. Huis & gezin (je huis, gezinsleden, omgang met, klusjes), 3. Liefde & relaties (je partner, familie, vrienden), 4. Financieel en rijkdom (gewenste inkomen, additionele inkomensbronnen), 5. Professionele ontwikkeling & carrière (carrière doelen, projecten, richting onderneming), 6. Spirituele ontwikkeling (wijsheid, bewustwording, energie), 7. Fysieke ontwikkeling & gezondheid (lichaam, gewicht, gezonde gewoonten), 8. Opleidingen & cursussen (welke wil je volgen, wat wil je ontwikkelen), 9. Geven en bijdragen aan anderen & de wereld (wat wil je bijdragen aan het welzijn van mens, maatschappij, dier, milieu, wereld).
3. Neem de tijd om uit te vinden wat je werkelijk wilt: Praat met anderen over je doelen, neem de tijd erover na te denken. Oefening: schrijf 15 minuten lang per levensgebied je doelen op. Begin met de zin: Als het gaat om ….. (levensgebied) zal ik………… Zet een alarmklokje en blijf schrijven, zelfs als je niets weet, schrijf dan ik weet niets te schrijven totdat er iets opkomt. Dan komen vaak de mooiste inzichten. Omschrijf de situatie per levensgebied zoals deze voor jou optimaal zou zijn. Schrijf vanuit je hart, niet vanuit je hoofd.
4. Stel een top scenario en een bodem scenario op voor je doelen: Per doel omschrijf je vervolgens een top en een bodem. Wanneer ben je tevreden (bodem) en wanneer is het fantastisch! (top). Richt je vervolgens op de top en ben gelukkig als je de bodem bereikt. Het motto hierbij is: “Richt op de maan en je zult een ster raken”.
5. Motivatie: Maak aan de hand van het Pijn – Genot principe nieuwe hersenverbindingen aan: Diep in je hersenen zit een overlevingsmechanisme dat pijn vermijdt (kan de dood betekenen) en genot zoekt (kan eten of voortplanting betekenen). Als je hersenen ergens een negatieve prikkel aan ontlenen dan willen ze erbij weg. Dit komt vaak voor bij vroeg opstaan, sporten, zuinig zijn, etc. Wanneer je hersenen ergens een positieve prikkel aan ontlenen willen ze er naar toe. Dit kan zijn iets lekkers eten, roken, alcohol, etc. De kunst is dit principe om te draaien en positieve prikkels te geven aan gezonde zaken als vroeg opstaan en hardlopen door dit te visualiseren of te doen en tegelijkertijd fijne gevoelens op te roepen. Aan ongezonde zaken als chips eten en roken geef je negatieve prikkels door het te visualiseren en gevoelens van walging op te roepen. Als je dit regelmatig doet, komt er een moment waarop je hersenen automatisch weg willen bij ongezonde zaken omdat ze pijnprikkels (walging) veroorzaken en gezonde zaken juist willen omdat ze genotsprikkels (fijne gevoelens) opleveren.
6. Motivatie. Visualiseer je doelen in omgekeerde volgorde: Hoe ziet je leven eruit aan het einde van het jaar en wat heb je ervoor gedaan om het te bereiken? Belangrijk is te ervaren hoe het voelt je doelen te bereiken, voel hoe trots je bent op jezelf, hoe zelfverzekerd je voelt, hoeveel blijdschap je nieuwe gedrag je oplevert. Op deze manier motiveer je je hersenen en jezelf je doelen te bereiken. Ook krijg je helder welke stappen je dient te ondernemen om te komen waar je graag wilt zijn.
7. Motivatie: Maak de beslissing dat je deze doelen gaat bereiken: Bedenk welke nieuwe gewoonten je jezelf aan mag leren om je doelen te bereiken en beslis vanuit je hart dat je dit nieuwe spoor gaat volgen. Beslissen komt van het Latijnse woord Decidre dat doorhakken betekent. Door te beslissen hak je alle andere mogelijkheden door en ga je ervoor. De beslissing maken helpt je ook jezelf tijd te geven. Geef jezelf zeker 30 dagen om elke gewoonte in te slijten. Wees geduldig en liefdevol voor jezelf als er eens iets misgaat en je van de wagen valt. Als het even niet lukt ga dan gewoon de volgende dag weer verder, je hebt immers besloten te veranderen dus je mag best eens vallen. Falen is niet het vallen zelf, falen is na het vallen niet meer opstaan.
8. Maak per levensgebied een actieplan voor het behalen van je doelen: Neem je doelen dagelijks door terwijl je visualiseert alsof ze al zijn uitgekomen. Maak vervolgens per doel affirmaties die je voorleest, bijvoorbeeld: Ik ben dankbaar en gelukkig nu ik 85 kilo weeg en me gezond en fit voel. Zie jezelf vervolgens op dat gewicht en voel hoe heerlijk het is. Doe dit elke dag, bijvoorbeeld in de ochtend na je meditatie. Je kunt er ook voor kiezen afbeeldingen van je doelen op te zoeken in magazines en op het internet en deze op een mood board of in een droomboek te verwerken zodat je zo regelmatig mogelijk ze kunt bekijken. Je houdt op deze manier je aandacht bij je doelen, je programmeert je hersenen en je onderbewustzijn én je maakt gebruik van de universele Wet van de aantrekkingskracht die je helpt je gewenste realiteit naar je toe te trekken.

Het lijkt misschien veel werk om bovenstaande 8 stappen uit te voeren en te integreren in je leven. Je zult echter merken dat je veel genoegen en plezier uit het proces haalt en dat je gerichter gaat leven. In het boek Start vandaag met lichter leven omschrijf ik bovenstaande veel uitgebreider en vind je achtergrond informatie over alle stappen en een formule om stap 8 zo effectief mogelijk te maken.

Deel dit!

Een bericht schrijven

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.