Hoe breng je mindfulness je organisatie binnen?

14 maart 2016

Binnen steeds meer grote organisaties rijst de behoefte aan mindfulness. Medewerkers beoefenen vaak al jaren en kennen de positieve effecten ervan. De ambitie om dit te delen met collega’s groeit, echter het probleem ligt vaak in hoger gelegen echelons waar mindfulness niet helemaal op waarde geschat wordt. Ondanks de overvloedige wetenschappelijke onderbouwing van inmiddels 600 onderzoeken per jaar door gerenommeerde wetenschappers naar de effecten van mindfulness op de hersenen en op emotionele intelligentie willen managers er vaak niet aan. Hoe los je dit probleem op?

Peter Bostelmann was engineer bij de software gigant SAP. Peter beoefende al jaren mindfulness. Zijn droom was een mindfulness programma voor de 75.000 medewerkers van het bedrijf. Drie jaar later was hij directeur van de gloednieuwe afdeling SAP Global Mindfulness Practice. Ongelofelijk, maar waar. In een periode van drie jaar tijd zijn er onder zijn bezielende leiding 46 mindfulness programma’s van 2 dagen met 1600 deelnemers op 21 locaties in 14 landen uitgevoerd. De deelnemers beloonden de programma’s met een rating van 4.6 uit 5. SAP kent tegenwoordig 15+ mindfulness communities in kantoren in Amerika, Europa, Azië en Zuid Amerika waar medewerkers samen komen om te beoefenen. Hoe kreeg Peter dit voor elkaar en wat zijn z’n geheimen?

Peter’s 5 stappenplan om mindfulness je organisatie binnen te krijgen:

  1. Vind een leider, iemand die mindfulness beoefent, die het belichaamt, maar die ook in staat is het te delen in het bedrijf en het aan het management uit te leggen. Iemand die het intern kan verkopen én die mensen mee kan nemen in deze nieuwe gedachtegang. Vorm vervolgens een team van gelijkgestemden, mensen die succesvol zijn binnen de organisatie en mindfulness beoefenen. Bij SAP is deze leider natuurlijk Peter. Enthousiast en gedreven begon hij mindfulness te verspreiden binnen de organisatie
  2. Creëer een pitch voor mindfulness binnen je organisatie. Leer te luisteren naar wat de organisatie nodig heeft. Waar loopt het management tegenaan? Waar kun je ze echt mee helpen? Binnen SAP waren de doorslaggevende pitchcriteria; betrokkenheid van medewerkers, veerkracht bij veranderingen, welzijn en toename van creativiteit. Mindfulness is veel meer dan ontspanning en welzijn. Daar is overvloedig wetenschappelijk bewijs voor. Zorg daarbij dat je pitch in organisatietaal is, seculier en logisch en dat je gebruik maakt van wetenschappelijke bronnen
  3. Selecteer een sterk mindfulness programma met een goede branding. Gebaseerd op wetenschappelijke onderzoeken en dat verder gaat dan alleen mindfulness, maar ook bijvoorbeeld emotionele intelligentie, ethiek en moraliteit omvat. Kijk ook naar train de trainer mogelijkheden die een dergelijk programma aanbiedt. SAP koos voor het binnen Google en Stanford ontwikkelde mindfulness based emotionele intelligentie programma; Search Inside Yourself dat voldoet aan alle eisen. Alle 46 programma’s die inmiddels gegeven zijn waren van Search Inside Yourself. Inmiddels zijn 10 interne trainers van SAP gecertificeerd het programma te geven
  4. Sponsoring: Er zijn zoals bij alle innovaties twee manieren om mindfulness te introduceren; bottom up en met een executive sponsor. Het beste is een combinatie van beide. Organiseer bijvoorbeeld een intern evenement waar grote namen uit de mindfulness en business wereld uitleggen wat de effecten van mindfulness kunnen zijn. Op kleinere schaal organiseer je pilots zodat je intern resultaten kunt laten zien. Doe voor- en nametingen (na 4 weken en na 6 maanden) en testimonials van deelnemers. Peter initieerde op eigen kracht twee pilots. Er was direct te zien dat welzijn, medewerker betrokkenheid, communicatie, focus en samenwerking toenamen en stress fors daalde. De pilots waren een zodanig meetbaar succes dat het management geïnteresseerd raakte.
  5. Creëer momentum. Peter begon met het enthousiasmeren van collega’s en rolde de programma’s uit over diverse kantoren. Hij omringde zich met een enthousiaste groep gelijkgestemden. Met succes; SAP had na 6 maanden een wachtlijst van 1500 mensen voor de mindfulness programma’s, tegenwoordig is er een wachtlijst van 3000 mensen. SAP heeft een interne trainersopleiding opgezet zodat de vraag intern beantwoord kan worden. Tevens is er een interne online community voor mindfulness.

Jenny Dearborn is SAP’s Chief Learning Officer. Ze is Peters directe baas en dankzij hem enthousiast geraakt over Search Inside Yourself en mindfulness. “Mindfulness is verweven in ons curriculum” vertelt Dearborn. “Het is een zeer sterk thema binnen SAP voor onze managers om het belang van hun rol in mindful leiderschap. We zijn voornemens de komende tijd 6000 managers te trainen in deze materie.” Aldus de CLO. “Het gaat hier niet om het blij maken van onze medewerkers. Er is een overweldige wetenschappelijke onderbouwing voor de effecten van deze programma’s. Laat onze concurrent Oracle maar denken dat dit maar een programmaatje is dat Google doet.” Sluit Dearborn af. “Ik wil niet dat anderen gaan beseffen dat mindfulness noodzakelijk is voor organisaties om succesvol te zijn in deze tijd.”

https://youtu.be/tuQL9Z9-bng

http://www.clomedia.com/articles/6013-saps-sold-on-self-awareness

Meer weten over het Search Inside Yourselfprogramma? Klik hier voor het Nederlandse programma en het public program op 31 maart en 1 april 2016 in Amsterdam.

 

Deel dit!

Een bericht schrijven

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *