Hoe Mindfulness de hersenen verandert

19 mei 2015

Wetenschappelijk onderzoek toont aan: mindfulness optimaliseert je hersenen! (in positieve zin)

Het bedrijfsleven had het al ontdekt, de wetenschap volgt in rap tempo. Je wordt zo langzamerhand overspoeld met wetenschappelijk onderzoek naar mindfulness en meditatie. Steeds weer worden er nieuwe toepassingen onderzocht en nieuwe effecten gemeten. Drie onderzoekers van Harvard University besloten een meta analyse (samenvoeging van onderzoeken) uit te voeren aan de hand van meer dan 20 onderzoeken naar de effecten van mindfulness en meditatie op het brein. Onderzoekers Christina Congleto, Britta Holzel and Sara Lazar onderzochten zelf in 2011 de hersenactiviteit van een groep deelnemers voor en na een 8 weken mindfulness cursus. Ze ontdekten dat mindfulness de hersenen verandert en op een manier die voor iedereen, en zeker iedere leider zou moeten weten.

De uitkomsten:

De eerste is de anterior cingulate cortex (ACC). Deze structuur diep in je voorhoofd, wordt met zelf regulatie geassocieerd. Dat wil zeggen dat je bewust kunt omgaan met het richten van aandacht, met gedrag, het onderdrukken van ongewenst gedrag en flexibel van strategie kunt veranderen. Mensen met een beschadigde ACC laten ongecontroleerde agressie zien. Mensen met slechte verbindingen van de ACC naar andere hersengebieden laten weinig mentale flexibiliteit zien. Ze houden vast aan ineffectieve oplossingsstrategieën en passen hun gedrag moeilijk aan.

Meditatie beoefenaars daarentegen laten superieure zelfregulatie zien. Ze worden niet snel afgeleid en hebben over het algemeen meer activiteit in de ACC dan niet- beoefenaren. Deze regio wordt tevens geassocieerd met het leren van ervaringen uit het verleden om beslissingen optimaal te maken. Ook zeggen wetenschappers dat de ACC belangrijk is in het omgaan met onzekere en snel veranderende omstandigheden.

Schermafbeelding 2015-05-19 om 14.07.55

 

 

 

 

 

Schermafbeelding 2015-05-19 om 14.08.52

 

 

 

 

 

(Bron: Tang et al.)(Bron: Fox et al.)

De tweede regio is de hippocampus. In 2011 liet deze regio een significante toename van grijze massa zien in de hersenen van de deelnemers van het 8 weken mindfulness programma. Dit zeepaardje zoals het in het Nederlands wordt genoemd is onderdeel van het limbisch systeem, dat met emoties en geheugen geassocieerd wordt. Een van de taken van de hippocampus is het neutraliseren van stress hormoon cortisol. Uit studies blijkt dat het bij chronische stress kan beschadigen. Mensen met stress gerelateerde aandoeningen als depressie en PTSD, hebben over het algemeen een kleinere hippocampus. De hippocampus is daarmee een belangrijke schakel als het gaat om het ontwikkelen van veerkracht.

Schermafbeelding 2015-05-19 om 14.10.09

 

 

 

(Bron: Hölzel et al.)

Dit is slechts het begin van het verhaal. Hersenwetenschappers hebben ontdekt dat mindfulness en meditatie beoefening effect heeft op regio’s in het brein die te maken hebben met perceptie, lichaamsbewustzijn, pijn tolerantie, emotionele regulatie, introspectie en complex denken. Er wordt nog steeds veel onderzoek gedaan, maar de bewijzen zijn overtuigend.

Mindfulness en meditatie zouden niet langer “nice to have” mogen zijn, maar “must have”. Geen mens, professional of leidinggevende kan meer zonder. Het is een manier om onze hersenen gezond te houden, zelf regulatie te ontwikkelen en effectieve beslissingsvaardigheid te ontwikkelen. Daarbij beschermt het tegen giftige stress. Het past in iedere religie en spiritualiteit en kan als mentale training beoefend worden. Als we simpelweg gaan zitten, op onze adem letten en aanwezig zijn, in het bijzonder wanneer we dat samen met anderen doen, hebben we het potentieel om wezenlijk te veranderen.

 

Deel dit!

Een bericht schrijven

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.