Is mediteren achterhaald?

27 maart 2014

De afgelopen jaren is mindfulness meditatie doorgedrongen tot in de top van het internationale bedrijfsleven. Toonaangevende organisaties als Google, Samsung en Mc Kinsey creëerden eigen programma’s voor het personeel en zelfs het Amerikaanse Marinierscorps heeft een eigen mindfulness programma. En dat is niet vreemd. Hersenwetenschappers van universiteiten over de hele wereld toonden de positieve effecten van meditatie aan, zowel de meer technische hersenveranderingen die meditatie teweeg brengt als de meer psychologische voordelen in gedragsverandering en positieve gevoelens. Neuroplasticiteit is het toverwoord. Wetenschappers ontdekten dat de hersenen flexibel zijn en dat gedachten, acties en aandacht de structuur van ons brein verandert.

Thema - HersentrainingMindfulness meditatie, zo toonden de hersenonderzoekers aan, helpt om de delen in de hersenen  te ontwikkelen die geassocieerd worden met empathie, concentratie, geheugen, welbevinden en optimisme. Daarnaast remt het de hersendelen die te maken hebben met reactiviteit, woede, stress en pessimisme. Mindfulness meditatie leidt daarnaast tot meer zelfbewustzijn en zelf vertrouwen. Niet een vaardigheidstrucje maar een werkelijke techniek om de hersenen, en daarmee de persoonlijkheid diepgaand, ten positieve, te veranderen. Niet vreemd, als je bedenkt dat mindfulness meditatie eigenlijk aandachtstraining is en daarmee een direct neuro plastisch effect op het brein heeft.

Er is echter één probleem.

Het brein laat zich niet zomaar aanpassen. Om de bovengenoemde veranderingen in het brein te bewerkstelligen, is het noodzakelijk dat de beoefenaar elke dag minstens 30 minuten op een stoel of kussentje zit met zijn of haar ogen dicht. Dit houden de meeste mensen wel even vol. De één een paar weken, de ander een paar maanden, maar lang niet iedereen blijft gecommitteerd mediteren over de jaren. En dat is jammer want daarmee gaan de weergaloze effecten van meditatie verloren.

Kan het sneller?

Blog_foto_neuro Ik denk persoonlijk van wel. Na een jarenlange zoektocht in meditatietradities, zoals ik omschrijf in mijn boek: Start vandaag met lichter leven, ben ik de laatste jaren aan het experimenteren met meer technologische toepassingen van meditatie. De belangrijkste ontdekkingen die ik bijvoorbeeld deed zijn dat bepaalde ademhalingsoefeningen, in combinatie met bijvoorbeeld muziek of klank, een enorme versnelling kunnen geven in het bewustwordingsproces.

Binnenkort volg ik een tweedaagse training bij Be more you. Deze organisatie zegt met technische hersentraining dezelfde effecten te kunnen bewerkstelligen als ik hierboven omschreef met meditatie: o.a. zelfvertrouwen, concentratieverbetering en verbeterd welzijn. 8 april ga ik de basistraining bij ze volgen. Ik hou je op de hoogte van de uitkomst!

Kijk voor meer informatie deze video over neuroplasticiteit.

Robert Bridgeman

Deel dit!

Een bericht schrijven

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.