Meditatie-Afhaak reden nummer 1: VAKANTIE!

16 juli 2015

Onlangs is er onderzoek verricht naar onze meditatieworkshop Start vandaag met mediteren in combinatie met de verdiepingsdag. Studente toegepaste psychologie Anna Velzing van Hogeschool Groningen vroeg bijna 600 deelnemers over de afgelopen twee jaar naar hun ervaringen. Wat ging er goed, mediteerden ze nog en zo niet, wat was de reden van het uitvallen?

Van de mensen die reageerden bleek 87,5% nog te mediteren. Dat is een behoorlijk hoog percentage. Interessant is waarom de 12,5% die gestopt zijn met mediteren er mee opgehouden zijn. Van hen bleek 36% de discipline niet (meer) te hebben. 19% gaf aan gestopt te zijn door vakantie, een belangrijk afbraakmoment dus. Het wordt hierdoor heel duidelijk hoe belangrijk het is gedurende de vakantie door te mediteren. En je raakt je ritme niet kwijt, én de kwaliteit van je vakantie neemt ook nog eens toe omdat je (nog) veel positiever, blijer en ontspannener bent.

Anna bracht verder in beeld hoe de workshop bijdraagt aan onder andere: geluk, stress, creativiteit, zelfbewustzijn, reactiviteit, zelfregulatie, omgang met anderen en met het zelf, empathisch vermogen en zelfvertrouwen. De conclusie van het onderzoek is dat de workshop veel deelnemers heeft gemotiveerd tot het starten met mediteren en dat veel deelnemers daadwerkelijk door blijven gaan met mediteren.
De workshop heeft het meeste effect op zelfbewustzijn; alle respondenten die de meditatiemethode van Bridgeman toepassen of toe hebben gepast ervaren een verhoogde mate van zelfbewustzijn door de meditatie. Dit toegenomen zelfbewustzijn leidt tot een verhoogde mate van zelfkennis en zelfregulatie, wat op zijn beurt leidt tot minder stress, een betere omgang met anderen en zichzelf, meer zelfvertrouwen en meer geluk. Hieronder als afsluiting een aantal quotes van deelnemers aan het onderzoek:

Zelfbewustzijn
“Ja ben dichter bij mezelf gekomen. Meer bewust van mij eigen doen en laten, ook in relatie met anderen.”

“Ik kan overal mediteren, ook onder de douche. Ik concentreer me dan op het water dat langs me heen gaat” en “Bijvoorbeeld als ik hardloop, dan ben ik bewuster bezig met hoe ik loop, hoe ik stap, dat is ook een stukje bewustwording”.

“Ja tijdens meditatie reflecteer je erg op jezelf. Ik denk dat je een goede spiegel voorgehouden krijgt door meditatie”.

Boosheid
“Bijvoorbeeld boosheid of irritatie als een trein vertraagd is. Daar kon ik volgens mij 2 a 3 jaar geleden iets hebben van “Shit vertraging” en nu denk ik al heel snel van “nou ja, dan is het maar een paar minuten later, zelfs als ik de aansluiting mis..” en “Ja die automobilist. Die maakt een fout, maar joh, die maak ik ook. En die collega: daar zal vast een goede reden voor zijn.”

“Op mijn werk word ik meer geleefd door wat er speelt, maar ik merk dat ik negatieve dingen minder negatief kan maken” en “Ik zie dat iemand boos is, maar daar ga ik dan even niet in mee. Dat wakkert alleen maar aan”.

Empathie
“Ik heb nu vaak snel het besef van: als ik in die situatie zat had ik precies hetzelfde gedaan, dus hoe kan ik nou boos worden op iemand die dat doet? Dus dat heeft me ook wat meer inlevingsvermogen opgeleverd voor de ander. Ik zou zelfs zeggen; compassie.”

“Je ziet beter wat er gebeurd bij een ander. Zal een combinatie zijn van wat je hoort of ziet, maar je staat er wel meer open voor”


Stress & ontspanning

“Er was meer ontspannenheid. Er was iets in mij veranderd, wat andere mensen deed opkijken. En als ik ontspannener ben, ben ik vrolijker”.

“Ik signaleer eerder bij mezelf wanneer ik gestrest ben. Je bent er bewuster van en kan dan eerder op de rem gaan staan. Ik kan vervolgens tijdens de meditatie ook daadwerkelijk meer rust kan vinden.”

“Door ontspannenheid kun je je beter concentreren, geen last van storingen op de zender om zo maar te zeggen.”

Geluk
“Het is de combinatie. Draagt wel bij aan het geluk, absoluut”, “Als je meer in balans bent, meer ontspanning, daar word je gelukkiger van.”

Gedachten
“Ik heb de indruk dat door meditatie dat ik de gedachten los kan laten en minder malende gedachten heb. Doordat gedachten opkomen, en dan denk “Het is niet erg” en het dan makkelijk kan laten gaan. Ja en dat mechanisme gebruik ik volgens mij altijd, maar dat gaat nu onbewust.”

Prachtige quotes, die het effect van meditatie op het zelfbewustzijn illustreren in het dagelijks leven. Het dagelijks leven dat in deze zomerperiode vaak onderbroken wordt door een korte of langere vakantie. En laat nou net die vakantie een struikelblok zijn om je meditatiebeoefening voort te zetten. Dus als je deze zomer ergens op een camping of in een hotel zit, zoek een mooi plaatsje uit voor je ‘olifant’ en mediteer zoals je thuis ook doet. Laat het korte termijn geluk van de vakantie niet alle positieve effecten op lange termijn van meditatie teniet doen. Houd vol!

Deel dit!

Een bericht schrijven

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.