Minder stress ervaren?

28 december 2013

Amygdala en meditatieHersenscans laten zien dat de beoefening van mindfulness meditatie (linker as) leidt tot een afname van de activiteit van de amygdala in je hersenen (rechter as). Hoe meer uren meditatie, hoe minder activiteit in de Amygdala.

Waarom is dit interessant?

Omdat je amygdala het centrum van je emoties is. De amygdala (je hebt er twee, eentje in je linker hersenhelft en eentje in je rechter hersenhelft) is simpel gezegd een soort scanner.

Deze scanner staat de hele dag aan en scant op potentiële gevaren. Zowel fysieke gevaren als roofdieren en bandieten maar ook gevaren voor je persoon zoals beledigende collega’s, snelheidsboetes en boze emails.

Zodra de amygdala een gevaar registreert, slaat ze alarm en activeert de ‘vecht of vlucht’ respons in je lichaam. Je gaat sneller ademen, je spierspanning neemt toe, je hartslag gaat omhoog, etc.

Kortom je ervaart stress. Een actieve amygdala zorgt dus voor veel spanning en stress. Een verminderd actieve amygdala zorgt voor… juist: Ontspanning en rust.

En wat zorgde er ook weer voor een verminderd actieve amygdala?

Meer weten? doe in 2014 mee aan de workshop Leer mediteren in 1 dag! in Amsterdam, Westland of Zwolle. Kijk op www.leermediterenin1dag.nl voor info en inschrijven.

Deel dit!

Een bericht schrijven

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.