Mindfulness op Scholen? Is dat belangrijk?

24 november 2014

Onlangs was staatssecretaris Sander Dekker te gast bij DWDD om te praten over de nationale brainstorm over het onderwijs in Nederland. Tijdens het programma las Matthijs van Nieuwkerk een Tweet voor met een suggestie over mindfulness in het onderwijs. Sander Dekker bleek geen idee te hebben wat mindfulness inhoudt. Letterlijk zij hij: “Mindfulness, dat lees ik dan in de zaterdagbijlage van de Volkskrant en dan denk ik; oh nou dan gaan we snel door… Is dat belangrijk?”

Deze opmerking veroorzaakte een diepe zucht in de mindfulness wereld in Nederland. Het is enigszins bijzonder dat een methode die wereldwijd zoveel succes heeft op zoveel verschillende gebieden zo onbekend is bij onze Nederlandse politici. (Eerder schreef ik een open brief naar Lodewijk Asscher). Een greep uit de effecten van mindfulness: Mindfulness reduceert stress, mindfulness helpt het immuunsysteem versterken, mindfulness helpt reactiviteit, angst en onzekerheid te verminderen. Mindfulness geeft veerkracht, mindfulness maakt mensen zelfbewuster, zelfverzekerder, gemotiveerder en verbetert de sociale vaardigheden. Hoeveel problemen zijn daarmee opgelost? Of het nu gaat om werkstress of onderwijs, mindfulness biedt uitkomst.

BMpedagogy-194931_1280Mindfulness namelijk wordt wereldwijd intensief gebruikt. Sinds de Amerikaanse microbioloog Jon Kabbat- Zinn een aantal decennia geleden mindfulness invoerde in de klinische zorg is het fenomeen overal ter wereld een hit geworden. Zo zien we dat vooraanstaande universiteiten als Harvard, Stanford en Oxford afdelingen hebben die zich bezig houden met wetenschappelijk onderzoek naar mindfulness. Bedrijven als Google, Samsung, Intel, KPMG en Phillips hebben mindfulness programma’s voor hun personeel en onderwijsinstellingen en scholen over de hele wereld werken al jaren met deze methode en onze staatsecretaris vraagt zich af of dat belangrijk is.

Laten we de cijfers eens bekijken. Wat gebeurde er bijvoorbeeld toen het mindfulness programma MindUP™ van de Goldie Hawn Foundation werd geïmplementeerd op middelbare scholen:

  • De resultaten van leerlingen verbeterden significant
  • 58% rapporteerde dat de onderlinge contacten verbeterden en kinderen elkaar meer hielpen
  • 64% van groepen 5 en 6 rapporteerden toegenomen empathie
  • 55% van leerlingen rapporteerden meer onderlinge acceptatie
  • 81% van de leerlingen leerden zichzelf om te vrolijken bij tegenslag
  • 82% van de leerlingen rapporteerden positiever naar het leven te kijken
  • 75% van de groep 4 leerlingen bleken beter te kunnen plannen en organiseren.

Deze cijfers sluiten aan bij wat we weten vanuit de stapels wetenschappelijke publicaties die er zijn over mindfulness. Ik roep de leiders van ons gidsland dan ook op zich te gaan verdiepen in deze wereldwijd geaccepteerde methoden en technieken zodat ook wij en onze kinderen er de vruchten van kunnen plukken. Mijn collega’s en ik staan ter beschikking.

 

Meer over mindfulness in onderwijsinstellingen wereldwijd:

TEDx talk van Richard Burnett over het Mindfulness in schools project

Link naar Mindfulness in Schools project

Video over het introduceren van mindfulness aan kinderen van de Oxford Elementary School in Berkeley, San Francisco

Mindful Schools is een non-profit organisatie dat mindfulness aan meer dan 18,000 kinderen in 53 verschillende scholen leerde

Presentatie door Jon Kabath-Zin over Mindfulness in scholen

The Inner resilience project

Stressed teens project

Publicatie over de effectiviteit van een school yoga programma

Academie voor Mindful teaching (Nederland) trainersopleiding

Eline Snel, auteur van het boekje Stilzitten als een kikker waarvan er 140.000 werden verkocht in 26 landen

The way of mindful education

The Hawn Foundation

Artikel over de voordelen van mindfulness in scholen

 

 

Deel dit!

Een bericht schrijven

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *