Persbericht: Mindfulness, nu ook in het Westland

4 september 2012

Mindfulness meditatie is in opkomst in Nederland. Steeds meer cursussen en workshops worden aangeboden. De positieve effecten van mindfulness op levenskwaliteit zijn steeds bekender aan het worden. Maar waar doe je als geïnteresseerde nou goed aan? Hoe weet je wat voor jou de juiste cursus is? Er bestaat ten slotte geen keurmerk voor mindfulness. Dus wat als je op een totaal verkeerde plek terecht komt?

Robert Bridgeman – voormalig directeur van een bouwonderneming – stond vier jaar geleden voor dezelfde vraag. “Ik was erg geïnteresseerd maar ik wilde niet verzeild raken in één of ander vaag clubje dus ik besloot zelf op onderzoek te gaan in het verre Oosten waar mindfulness vandaan komt”.

Robert reisde met zijn partner Monique de hele wereld over. Zo zaten zij maanden in landen als Nepal, Thailand en India en zelfs anderhalf jaar in Vietnam. Robert studeerde in diverse kloosters en meditatiecentra. Hij leerde verschillende meditatietechnieken kennen zoals Vipassana en Zen-meditatie. Robert ontdeed deze technieken van hun religieuze lading, combineerde ze met inzichten uit de moderne wetenschap en vertaalde ze naar deze tijd. “De afgelopen 40 jaar werden meer dan 2.500 wetenschappelijke onderzoeken uitgevoerd naar mindfulness en meditatie. Met name op het gebied van hersengroei, geluk en gezondheid werden  enorme resultaten geboekt”.

Sinds een paar maanden zijn Robert en zijn –inmiddels- gezin weer terug in Nederland en zijn ze neergestreken  in het Westland. Monster om precies te zijn. Robert richt zich met name op het bedrijfsleven maar geeft hier iedere maand een mindfulness meditatieworkshop die beschikbaar is voor iedereen. Binnen een dag leert hij deelnemers op een luchtige manier de basis van mindfulness meditatie. Robert: “Deelnemers krijgen theorie in de morgen en gedurende de middag praktijk. Door onze heldere en gestructureerde opbouw kunnen ze aan het einde van de dag zelfstandig mediteren. Daarnaast geven we deelnemers een 30 daagse meditatiecursus mee naar huis. Leren mediteren is tenslotte een kwestie van doen.

Humor vinden we van groter belang dan de vorm. De workshops zijn daarom vooral ontspannen en leuk om te doen en deelnemers kunnen gewoon op hun stoel blijven zitten tijdens de meditatie. Ook houden we de beide benen stevig op de grond. Mindfulness hoeft allerminst zweverig te zijn.” In de workshop is ondanks de authenticiteit van de inhoud geen enkele verbinding tot religie. Het gaat om het verbeteren van je kwaliteit van leven. Deze laagdrempelige eendaagse cursus wordt maandelijks gegeven op zaterdagen in Monster. Robert: “We willen mindfulness meditatie graag voor iedereen beschikbaar maken zodat mensen de voordelen ervan kunnen ervaren. Het welzijn neemt op alle vlakken aantoonbaar toe bij beoefenaars en dat gunnen we iedereen”. Geïnteresseerd in de komende cursus van 6 oktober? Kijk voor meer informatie op: http://www.robertbridgeman.com/nl/mindfulness-meditatie-in-monster/

Deel dit!

Een bericht schrijven