Zwanger de hittegolf door

30 juni 2015

9 ervaringstips bij hoge temperaturen

Door: Monique van Leeuwen

Zuchten, puffen, zweten, dikke voeten en enkels… Zwanger in de zomer met deze temperaturen kan dat behoorlijk pittig zijn. De zomer is een periode waar veel mensen in Nederland naar verlangen. De zon, lekker warm, veel naar buiten. Iedereen is vrolijk. Terrasjes, lekker zomerfruit, vakantie. Voor jou als zwangere vrouw is het een genot om lekkere luchtige kleding aan te kunnen en buiten in het zonnetje te liggen. Maar wat als het echt heet wordt? Dan valt het niet altijd mee. Door hormonen is het lichaam van een zwangere vrouw van natura al warmer. Als dan het kwik buiten ook nog eens flink stijgt wordt het een uitdaging om je ontspannen en lekker te blijven voelen.

SONY DSCToen ik zwanger was van onze eerste zoon woonde ik in Saigon, Vietnam. Tegen de 30 weken begon het hete seizoen. Dat betekende temperaturen van tegen de 40 graden. Overdag waagde ik het niet naar buiten te gaan en sloot me op in een kamer met airco. Daar moest ik normaal gesproken niks van hebben, maar nu vond ik het heerlijk. Ik veranderde echt in een kluizenaar. Pas ’s avonds kwam ik de kamer weer uit. Ik ontwikkelde acht overlevingstechnieken die ik graag met je deel:

  1. Accepteer dat het heet is. Hoe meer je ervan baalt, je er tegen verzet en erover klaagt, hoe zwaarder je het krijgt. In Saigon overleefde ik door me volledig over te geven aan de hitte.
  2. Vertrouw je lichaam. Je lichaam weet zelf het beste hoe het met deze extreme temperaturen om moet gaan. Als jij het verzet tegen de warmte loslaat geef je je lichaam de kans de hitte te reguleren.
  3. Drink veel water, het kan lekker zijn er schijfjes limoen en muntblaadjes in te doen. Drink het niet te koud! Koud water zorgt ervoor dat je lichaam heel hard moet werken om het op te warmen met als gevolg dat je het nog warmer krijgt.
  4. Eet licht. Je lichaam heeft energie nodig om zwaar eten te verteren waardoor jij het nog warmer krijgt. Vermijd brood, aardappelen en pasta en eet dingen als salade, rijst en rauwkost.
  5. Doe voeten lekker in een voetenbadje. Ook hier geldt weer: niet te koud water
  6. Koel je polsen af en toe onder de kraan of met een koude doek. Je koelt op deze manier het bloed dat door je lichaam gepompt wordt. Koude washandjes in je nek werkt ook.
  7. Houdt de kamer donker en zet de airco aan. Deze kun je desnoods huren. Kijk trouwens wel uit met airco. De lucht is niet heel gezond en je lichaam kan daar weer op reageren. Snotteren, zere keel enz. Daar zit je als zwangere niet op te wachten natuurlijk. Een ventilator kan ook uitkomst bieden.
  8. Heel rustig bewegen in de schaduw, bijvoorbeeld in het bos of park. Lekker op een rustig tempo een wandeling maken of wat yoga oefeningen doen. Het zorgt ervoor dat het vocht niet op gaat hopen in je benen.
  9. Houd je benen omhoog. Als je zit op de bank of op een stoel, leg dan je benen op een voetenbankje of tafel. En als je dan toch zo zit, vraag dan meteen je partner je voeten (heel rustig) te masseren  🙂

Wat als de bevalling zich aan dient met hoge temperaturen?

Tijdens een bevalling in deze warmte kan een douche uitkomst bieden om een beetje af te koelen. Als je geen liefhebber bent van onder de douche staan tijdens de weeën, zoals ik, dan kunnen koele doeken om je heen helpen. Ook een uitkomst is de waterspray van Evian. Te koop bij de drogist. Een heerlijke verstuiver van water dat je op je gezicht kunt sproeien. Belangrijk is wel dat de partner ervoor zorgt dat je de hele bevalling voldoende drinkt. Dat is normaal ook al belangrijk tijdens een bevalling, maar nu essentieel. Pas op met tocht op de kamer omdat je borsten erg gevoelig zijn. Ook is het niet verstandig een baby in een tochtige kamer ter wereld te laten komen. Zet liever geen airco aan en open geen ramen en deuren tegenover elkaar. Een ventilator kan, maar richt hem niet rechtstreeks op jouw lichaam. Probeer te accepteren dat het is zoals het is, maak het donker en houdt ramen dicht. Geef je over en laat je lichaam het werk doen. Zorg goed voor jezelf en vraag je partner je zoveel mogelijk te helpen.

Misschien wel de allerbelangrijkste tip: geniet zoveel mogelijk van je zwangerschap en bevalling, ook als je lijdt aan de hitte. Het is over voor je het weet. Nog heel even volhouden en voor je het weet loop je achter de wandelwagen met dit stralende weer!

Monique van Leeuwen is mentor/coach bij Bridgeman. Ze is moeder van 2 zoontjes. Ché Zen (2012) en Luca (2014). De afgelopen jaren heeft ze zich gespecialiseerd in Zwangerschap- en geboortebegeleiding. Lees meer over Monique op onze site.

Deel dit!

Een bericht schrijven

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.