Ben jij ook een gevangene zonder het te weten?

9 december 2013

“Why do you stay in prison, when the door is so wide open?” 

― Jalal ad- Din Rumi

KooiWe zijn gevangenen. Gevangenen van een systeem, een consumptiemaatschappij en van onszelf. We zijn een schim van wie we waren in de oertijd. Ons verstand heeft een enorme groei doorgemaakt maar ons lichaam is niets vergeleken met de spierbonk die we waren, ons zelf- helend vermogen is verdwenen, onze zintuigen zijn een lachertje vergeleken bij wat ze waren. We zijn moe, hebben overgewicht, lijden aan ‘nieuwe’ ziekten als reuma, astma en kanker. Hoe komt het dat we zo zijn geworden? Laten we eens kijken naar een aantal basisingrediënten voor een energiek, krachtig en vrij leven.

Wat houdt ons tegen? (De Hij in deze blog is natuurlijk ook Zij)

1. De gemiddelde mens probeert pijn te vermijden en is op zoek naar plezier en genot. Lekker eten en drinken, leuke dingen opzoeken en weerstand tegen wat moeite kost(maar vaak juist goed voor hem is).

2. Ook vindt hij donker niet plezierig, hij heeft lantarenpalen nodig om ’s avonds buiten te zijn en doet binnen het licht aan. Vaak is hij zelfs bang in het donker.

3. Verder probeert hij kou uit de weg te gaan. Jas aan als hij naar buiten gaat en verwarming aan wanneer hij binnen is. Als de dood is hij voor kou.

4. Als laatste probeert hij door radio, tv, internet en interactie met anderen de stilte te vermijden. In de stilte wordt hij geconfronteerd met zichzelf en dat wil hij niet.

Wat wil ik daar mee zeggen?

Tja… deze gemiddelde mens is zijn vrijheid kwijt en leeft in een illusie van zekerheid.

1. Iemand die pijn vermijdt is gevangen in genot en zijn comfort zone en is daarmee begrensd. Hij zit vast in (schijn) zekerheden als een baan en pensioenopbouw en heeft veel nodig om comfortabel te blijven. Ook ontstaan overgewicht en verslavingen mede door dit mechanisme.

2. Iemand die het donker vermijdt is gevangen in het licht. Hij kan alleen functioneren als hij zicht heeft en daarmee slaaf van elektriciteit.

3. Iemand die kou vermijdt is gevangen in warmte. Hij heeft altijd warme kleding nodig. Warme douches en verwarming in huis. Warmte maakt hem soft en tam.

4. Iemand die stilte probeert te vermijden is gevangen in geluid. Hij heeft altijd mensen om zich nodig en als die niet in de buurt zij zoekt hij het in radio, tv en computer.

Wat dan nog?
Een mens die niet de gevangene is van genot, licht, warmte en geluid is vrij, bewust en leeft duurzaam. Hij consumeert veel minder omdat hij minder genot zoekt in eten, drinken en materiaal. Ook verbruikt hij veel minder energie, gas, water en licht door bijvoorbeeld lagere verwarming en koud douchen. Hij is onafhankelijk(er) van het systeem, heeft veel minder geld nodig en kan alles wat hij wil zonder limiet. Hij is fysiek, emotioneel en mentaal krachtig en fit en heeft een diepe connectie met zichzelf. Hij geniet met volle teugen van het leven en doet wat zijn hart hem ingeeft.

Kan ik ook zo’n vrij iemand worden? 

Jazeker! De volgende technieken helpen je daarbij:

1. Pijn gebruiken door Neuro associatie. Dit is een techniek die je leert je hersenen te herprogrammeren. Pijn en genot zitten namelijk in je brein. Jij kunt leren genieten van dingen die goed voor je zijn als sport, gezonde voeding en vroeg opstaan en je kunt weerstand inprogrammeren tegen wat slecht voor je is als suiker, alcohol en fast food. Je gaat je topfit en energiek voelen. Daarbij kun je door meditatie (Vipassana en mindfulness) leren pijn te accepteren en verlangen naar genot temperen.

2. Donker omarmen. In het Osho center in Puna, India zat ik een aantal maanden geleden in zogenaamde ‘darkness meditation’ dit is meditatie in een zeer donkere ruimte waarbij je 45 minuten met aandacht het donker in kijkt. Ik heb sindsdien een hele andere relatie met donker. Probeer maar eens.

3. Koude training. Iceman Wim Hof heeft er zijn methode op gebouwd. Kou is helend! Begin eens met koud afdouchen en met ontbloot bovenlijf in de tuin staan. Later kun je misschien ijsbaden gaan nemen. Door de kou wordt je steeds sterker en overwin je jezelf. Ook is het extreem goed voor je gezondheid. Niet voor niets nemen veel topsporters ijsbaden.

4. Stilte accepteren. In de stilte vind je jezelf. Je krijgt inzicht in de processen in jezelf als je gedachten, emoties, gedrag en overtuigingen. Door regelmatig meditatie te beoefenen raak je vertrouwd met de stilte. Je doet inspiratie op, gaat je gelukkiger voelen en wordt aardiger voor anderen. Hersenonderzoek dat dit aantoont is overal beschikbaar.

Discover Your PotentialKortom: het is de moeite waard pijn, donker, kou en stilte te omarmen en ermee om te leren gaan. Probeer het eens een maand of 3 en laat me weten wat je resultaten zijn!

Deel dit!

Een bericht schrijven

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.