Geur beinvloed je gedrag, door Rachel vd Pol

13 juli 2012

 

Je geurgeheugen is na een jaar nog voor 65 procent intact, terwijl je visuele geheugen al na drie maanden met 50 procent is afgenomen. Hier maken bedrijven gretig gebruik van…5 opmerkelijke manieren waarop geuren je gevoel of gedrag kunnen beïnvloeden.

Je staat liever niet naast iemand met een penetrante zweetgeur. Dat is logisch. Maar dat een citrusgeur in de auto zorgt voor voorzichtiger rijgedrag, dat is minder bekend. Het is niet zo dat een roekeloze rijder bij het ruiken van citroen ineens een totaal andere bestuurder wordt. Geuren dwingen niet, maar nodigen uit. Ze kunnen, veel meer dan beelden, invloed uitoefenen op ons gedrag. Geur is namelijk het sterkste zintuig van de mens. Deneus staat in directe verbinding met de hersenen en is gekoppeld aan ons langetermijngeheugen. Opvallend is dat je een geur niet eens bewust hoeft te beleven. Zolang je hersenen de geur signaleren, is dit voldoende om hier een emotie en/of actie aan te koppelen. Daar kan het bedrijfsleven veel mee doen…

Werklust
Veel Japanse ondernemingen verspreiden via de airconditioning luchtjes over de werkvloer om de stemming onder de werknemers optimaal te maken . Ze beginnen de dag met een opwekkende citrusgeur om wakker te worden. Naar de middag toe schakelen ze over op een bloemengeur ter bevordering van de concentratie en tegen vijven verspreiden ze een houtgeur tegenvermoeidheid.

Veiligheid
Hoe creëer je een veilig gevoel in een bus? Simpel, zet een bakje met naar afwasmiddel ruikend spul in de bus en reizigers voelen zich meer op hun gemak en zelfs veiliger. Het idee komt van geurbedrijfSmartNose, marktleider op het gebied van geur- en smaaktoepassing. Het bedrijf heeft een speciale geur ontwikkeld, Refresh Voyage, en deze in bussen van Connexxion getest. Met als resultaat een verhoogd gevoel van veiligheid en rust. Het behelst een experiment, Connexxion is nog niet overgegaan tot dagelijks gebruik.

Kooplust
Voor een koffiecorner in het UWV-gebouw in Groningen heeft SmartNose een cholate-chip-cookiegeur in hun vestiging verspreid. Uit onderzoek bleek dat klanten niet alleen meer trek kregen inchocolade, maar ook de prijzen als lager ervoeren en het aanbod als gevarieerder beschouwden dan mensen die winkel beleefden zonder die geur. Ook bij filialen van kringloopwinkel Het Goed zorgde een speciaal ontwikkelde bloemig frisse huisgeur voor extra omzet. De daar verkochte tweedehands spullen en kleding, die onbewust worden geassocieerd met een muffe lucht, werden door de klanten ineens als schoon en fris en zelfs als nieuw ervaren.

Orde
Geur kan ook ingezet worden ter bevordering van orde. Wederom geurbedrijf SmartNose, heeft in samenwerking met onder andere de Radboud Universiteit een speciale sinaasappelachtige geur samengesteld en deze laten verspreiden in de gangen en cellen van de politiebureau in Rotterdam-Rijnmond. Het gevolg was dat arrestanten rustiger werden, minder kalmerende medicijnen nodig hadden (een besparing van 5 tot 10 procent op jaarbasis), vaker wilden douchen en zich netter gedroegen.

Luxe
Een paar jaar geleden liep bij Rolls-Royce de verkoop dramatisch terug. De oorzaak? Aspirant-kopers roken niet meer de bekende leerlucht in de nieuwe modellen, waarmee het gevoel van luxe dat bij het merk hoort, teniet werd gedaan. Dit was ht gevolg van strenge veiligheidsnormen waardoor het leer dermate moet worden behandeld met middelen tegen brandbaarheid, dat het leer niet meer naar leer ruikt. De oplossing was simpel: ze brachten geurdispensers onder de stoelen aan die een kunstmatige leergeur verspreiden. De verkoop steeg significant.

Auteur: Rachel van de Pol

 

Deel dit!

Een bericht schrijven

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *