Waarom een jetlag niet nodig is

30 september 2014

Vorige week vloog ik voor de derde keer dit jaar naar San Francisco voor een training. Het valt me telkens op dat mijn mede studenten, die van over de hele wereld komen, standaard de eerste twee dagen last hebben van een jetlag. Zo zonde, want als er iets niet nodig is is het een jetlag. Officieel is een jetlag een verstoring van het slaap- waak ritme die ontstaat wanneer je door tijdzones reist. In mijn beleving is een jetlag eerder een mentale overtuiging waar het lichaam op reageert. Ik bespaar jou ook graag de ellende van een jetlag. Daarom in deze blog 5 tips om een jetlag te voorkomen:

 

  1. Stel jezelf vanaf het moment van vertrek in op de tijdzone waar je naartoe vliegt. Dit is misschien wel de belangrijkste. Zet je horloge direct in de tijd waar je naartoe gaat. Omdat een jetlag een mentale overtuiging is, kun je haar omzeilen door je hersenen voor de gek te houden. Bereken hoe je reis gaat en maak er zoveel mogelijk logische dagen van.

 

  1. Verzuip jezelf in het water. Drink de hele tijd door en maak er een ritme van waarbij je drinkt- naar de wc gaat- fles vult en weer drinkt. Neem een lege fles mee aan boord en vraag de crewleden deze telkens voor je bij te vullen. Zelfs als zij er flauw van worden dat je er weer bent, gewoon doorgaan. Door regelmatig naar de wc te gaan, heb je meteen beweging. Doe knieheffingen en andere oefeningen.

 

  1. Gebruik yoga/ meditatie & koude douches. Geef je hersenen en lichaam rust en beweging voordat je het vliegtuig instapt. Al zou je 20 minuten mediteren en een kwartiertje oefeningen doen, heb je al baat. (Ikzelf mediteer 30 minuten). Mediteer en doe yoga, ook op de dag van aankomst. Uiterlijk de volgende dag. Een koude douche geeft je kracht en energie, het verfrist je en is een mentale overwinning aan het begin van de dag. Daarbij komen alle fysieke voordelen als versterkt immuun systeem, mooiere huid en betere bloedsomloop.

 

  1. Spaar je brein. Kijk niet teveel films. Vooral actiefilms zijn hersenvervuilers. Het kost je hersenen een flinke hoeveelheid energie om alle beelden en indrukken te verwerken. Je hersenen hebben het al zwaar genoeg, probeer het aantal films te reduceren tot maximaal 2 per vlucht (en dat is al fors). Vermijd het drinken van alcohol en koffie. Beide onttrekken vocht uit je systeem en het kost je lichaam en hersenen veel energie ze te verwerken.

 

  1. Sport de dag van vertrek en de dag na aankomst. Dit geeft je lichaam de kans om lekker door te stromen. Je maakt de hormonen endorfine en dopamine aan en zelfs geluk hormoon serotonine. Kortom, je voelt je lekker en fit, wat je nog meer kans geeft tegen een jetlag.

 

Voorbeelden van mijn laatste vlucht:

 

Op de heenweg vertrok ik rond 9:00 Nederlandse tijd van huis en arriveerde ik (het is 9 uur vroeger in San Francisco) 22:30 ’s avonds in het hotel. Een flinke reis van 20+ uur. De sleutel is NIET SLAPEN. Een uurtje op het laatst is niet erg, maar geen uren achtereen. Ik vertelde mijn mind dat ik ’s ochtends van huis vertrokken was en ’s avonds aangekomen was. Weliswaar een lange, vermoeiende dag, maar geen verstoring in mijn ritme. De volgende ochtend stond ik op een normale tijd op en mediteerde ik/ beoefende ik yoga. Ook nam ik een koude douche. Ik sportte elke ochtend een half uurtje in de hotel gym. Ik voelde me fris en fruitig en had nergens last van.

 

Op de terugweg vertrok ik rond 17:00 uit mijn hotel en kwam ik de volgende avond rond 21:00 thuis aan. Deze keer vertelde ik mijn hersenen dat het hier om een avond, nacht en dag ging. Ik ging rond 23:00 slapen en werd 5 uur later weer wakker. Voor mijn mind een normale (hetzij wat korte) nacht. De volgende dag sliep ik niet. Toen ik ’s avonds aankwam heb ik mijn gezin geknuffeld, koffer uitgepakt en ben ik normale tijd gaan slapen. De volgende ochtend normale tijd weer op (wel lekker rustig aan) en wederom yoga en meditatie en een koude douche. Ik voelde me kiplekker en ervoer geen jet lag.

 

Ik hoop dat deze blog veel reizigers bevrijd van de ellende van jetlags. Deel gerust je ervaringen met me!

Deel dit!

Een bericht schrijven

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.